Honung från Lupiners Gård

ALLTID MED OMTANKE

Utan pollinatörer så kommer det inte finnas någon mat. Det är de här fantastiska insekterna som pollinerar blommor som gör att det blir frukt, grönsaker och korn på åkern. De gör en livsavgörande insats för hela mänskligheten och livsmedelsförsörjningen. Det är också pollinatörerna som gör att alla blommor, träd och buskar kan leva vidare och föröka sig. Pollinatören är alltså grunden till biologisk mångfald och då känner vi att vi måste hjälpa till så att de blir fler. Vi har valt att ha några bisamhällen med honungsbin på gården. Och det beslutet är nöjda med. Det finns ju en liten bieffekt av allt detta fina, honung.

Hur mår våra bin

Våra bin bor i gulmålade trälådor där varje låda innehåller 10 ramar. De har även en gulmålad farstukvist så kallat fluster. Dit flyger de och landar innan de kryper in i samhället. I varje samhälle bor det 10 000 bin (sist jag räknade) som har olika arbetsuppgifter. Drottningen går mest omkring och lägger ägg, en del arbetsbin surrar runt inne i kupan och matar larver medans andra flyger ut och hämtar hem pollen och nektar som sedan lagras in i ramarna och blir till honung. Sedan finns det drönare också som egentligen inte har någon speciell roll förutom att flyga ut på våren och para sig med andra drottningar. Värt att notera är att alla flygbin och alla arbetsbin är honor.

Jag tror de mår ganska bra mina bin. De vill helst vara ifred. Stör man dem för mycket blir de arga. Så jag kollar till dem och städar hos dem på våren. Kollar att äggläggningen kommit igång och att de har mat kvar att äta. Sedan sätter jag på en extra låda i maj för att de ska ha rum att dra in mycket honung. Några veckor senare måste jag kanske sätta på en låda till för att de inte ska känna sig trångbodda. Om de gör det så kan de föda upp en ny drottning som flyger iväg med halva samhället i en så kallad svärm. Och då är risken stor att man förlorat de bina.

I början av juli kan jag hämta hem fulla ramar med honung som jag sedan slungar i en honungsslunga hos min kompis Lars. Då är honungen bärnstensgul och rinnande. Smakar som himmelriket ungefär. Jag brukar sälja nyslungad honung och burkarna är så uppskattade.

Krämig och len honung

För att honungen ska hålla sig krämig och fin ska den antingen röras i 20 minuter per dag under två veckors tid innan man tappar upp den på burk eller så ympar man honungen. Det betyder att man tar en honungsburk från förra året som man är nöjd med och sedan blandar man ut lite av den i den nyslungade honungen. Det är magiskt! Förra årets honung sprider sig i den nya honungen och den får samma egenskaper. Simsalabim.

På sensommaren hämtar jag hem all honung från mina bikupor. Det är detta man kallar för slutskattning. Och så slungar jag och ympar igen. Beroende på vad bina har hittat för blommor så får honungen olika karaktär både på smak och färg. En del är så duktiga så att det slungar sorthonung. Vad sägs om maskroshonung eller hallonhonung?

Binas vintervila

Efter slutskattningen ska bina in i vintervila. Då ger vi dem sockerlag som de får dra in i samhället som foder under vintern. Vi tog ju all honung och något måste de ju äta eller hur. När temperaturen går under 12 grader så händer inte mycket i samhället. Då sitter alla bina i ett klot i mitten och håller värmen med drottningen i mitten. De äter lite av sockret för att hålla sig vid liv, men mest vilar de.

När det sedan blir över 12 grader igen på våren. Kanske en solig dag i mitten av mars när det droppar så där härligt från istapparna och solen har börjat smälta snön runt enbuskarna. Då flyger bina ut. De har bråttom för de måste BAJSA. Ja, stackarna har hållit sig hela vintern. Nu börjar de också bli hungrigare igen och drottningen börjar lägga ägg. Viktigt nu att det finns socker kvar i förråden för annars svälter bina ihjäl. Det finns ju inget ute att hämta. Inte förens sälgen kommer igång med sin blomning kan vi vara säkra på att bina hittar eget att äta.

Hur mår våra bin

Våra bin bor i gulmålade trälådor där varje låda innehåller 10 ramar. De har även en gulmålad farstukvist så kallat fluster. Dit flyger de och landar innan de kryper in i samhället. I varje samhälle bor det 10 000 bin (sist jag räknade) som har olika arbetsuppgifter. Drottningen går mest omkring och lägger ägg, en del arbetsbin surrar runt inne i kupan och matar larver medans andra flyger ut och hämtar hem pollen och nektar som sedan lagras in i ramarna och blir till honung. Sedan finns det drönare också som egentligen inte har någon speciell roll förutom att flyga ut på våren och para sig med andra drottningar.

Krämig och len honung

För att honungen ska hålla sig krämig och fin ska den antingen röras i 20 minuter per dag under två veckors tid innan man tappar upp den på burk eller så ympar man honungen. Det betyder att man tar en honungsburk från förra året som man är nöjd med och sedan blandar man ut lite av den i den nyslungade honungen. Det är magiskt! Förra årets honung sprider sig i den nya honungen och den får samma egenskaper. Simsalabim.

Binas vintervila

Efter slutskattningen ska bina in i vintervila. Då ger vi dem sockerlag som de får dra in i samhället som foder under vintern. Vi tog ju all honung och något måste de ju äta eller hur. När temperaturen går under 12 grader så händer inte mycket i samhället. Då sitter alla bina i ett klot i mitten och håller värmen med drottningen i mitten. De äter lite av sockret för att hålla sig vid liv, men mest vilar de.

När det sedan blir över 12 grader igen på våren. Kanske en solig dag i mitten av mars när det droppar så där härligt från istapparna och solen har börjat smälta snön runt enbuskarna. Då flyger bina ut. De har bråttom för de måste BAJSA. Ja, stackarna har hållit sig hela vintern. Nu börjar de också bli hungrigare igen och drottningen börjar lägga ägg. Viktigt nu att det finns socker kvar i förråden för annars svälter bina ihjäl. Det finns ju inget ute att hämta. Inte förens sälgen kommer igång med sin blomning kan vi vara säkra på att bina hittar eget att äta.

”Såå gott kött, såå god honung! Och så välskötta djur!”

Honung

Betalning

När du handlar hos oss, garanterar du att all information är korrekt, att du är över 18 år och är den rättmätige användaren av kreditkortet som du betalar med.

Frakt

Vi gör vårt absolut bästa för snabba leveranser. Vi skickar våra paket med Postnord och i vissa fall även DHL och Schenker. Våra fraktkostnader och leveranstider är enligt nedan. Vi reserverar oss för eventuellt längre leveranstider under högtider och semestertider. Maila oss gärna innan om du vill vara säker på hur lång leveranstiden är för tillfället.

  • Inom Sverige, 3–7 arbetsdagar — 89 Kr
  • Vid köp över 2000 kr står vi för frakten.

Ej upphämtade paket / Felaktig leveransadress

Gällande produkter som ej har blivit upphämtade inom två veckor, eller för produkter som har blivit returnerade till oss på grund av felaktig leveransadress, debiteras en kostnad på 200 kr för frakt och administrativa kostnader.

Skadade paket

Mottagaren måste omedelbart meddela postkontoret om han/hon upptäcker någon skada på paketet. Om mottagaren misstänker någon skada på paketet ska paketet öppnas tillsammans med fraktbolagets representant på utlämningsstället. Efter det ska han/hon göra en anmälan till fraktbolaget.

Enkla returer och byten

Som kund har du alltid rätt att byta eller skicka tillbaka en vara inom 14 dagar från det att du mottagit ditt paket. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka din produkt inom 7 dagar, för att säkerställa att den kommer tillbaka till oss i tid. Mejla oss och berätta att du önskar byta eller returnera varan, så skickar vi en fraktsedel till dig. Vi står ej för returfrakten utan återbetalar dig enbart beloppet för varan.

Så fort vi har mottagit returen, hör vi av oss och meddelar dig om återbetalning. Återbetalning kan ta upp till 14 arbetsdagar att gå igenom. Vi returnerar ej fraktkostnaden vid returer. Önskar man byta en produkt så returnerar man den gamla och beställer en ny på hemsidan.

Reklamationer

Vi garanterar att alla produkter som vi skickar stämmer överens med produktbeskrivningen och att de är hela och utan defekter om det inte nämns i beskrivningen. Skulle det ändå vara så att din produkt har ett tillverkningssfel, eller är skadat, så har du alltid rätt att byta till en ny produkt eller få pengarna tillbaka. Kontakta oss på mejl om du upptäcker ett fel på varan, (inom 14 dagar från det att du mottagit paketet). Beskriv felet på varan, samt skicka en bild på produkten för att underlätta reklamationsprocessen.

Vi kommer göra vårt bästa för att så snart som möjligt ersätta varan, antingen via en återbetalning eller en ny produkt. Återbetalning kan ta upp till 14 arbetsdagar att gå igenom.

Kundservice

Om du har några frågor eller önskar få tag i oss av någon anledning, kontakta oss gärna på lupinersgard@gmail.com så försöker vi svara så snart som möjligt.

Returadress

Lupiners Gård
Södra Boarp 4
56392 Gränna
Sverige

Honung

Vi arbetar för att säkerställa en hög nivå av dataskydd som värnar om din personliga integritet vid användning av vår webbplats. Denna integritetspolicy förklarar därför hur dina personuppgifter bearbetas och skyddas, dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande. Vi strävar efter att du ska känna dig trygg i vår behandling av dina personuppgifter. Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta oss. Våra kontaktuppgifter hittar du längst ned på denna sida.

Vi vidarebefordrar, säljer eller byter aldrig dina personuppgifter för marknadsföringsändamål till tredje part.

Vem ansvarar för de personuppgifter vi samlar in?

Hanna Lupiner, Södra Boarp 4, 56392 Gränna, är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter du lämnar till oss genom köp och övrig kontakt med oss och ansvarar för behandling av dessa.

Var lagras dina personuppgifter?

Vi eftersträvar att dina personuppgifter i så hög grad som möjligt ska behandlas inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) och alla våra egna IT-system, men kan även överföras och bearbetas i ett land utanför EES (s.k. ”tredje land”). Sådan överföring sker endast till mottagarland med adekvat skyddsnivå och i enlighet med gällande lagstiftning. Om överföring sker till partner för en tjänst i USA sker detta endast till företag som omfattas av det så kallade ”Privacy Shield”, vilken är en överenskommelse om skydd för personuppgifter mellan EU och USA.

Vad för slags personuppgifter samlar vi in?

Vi samlar in personuppgifter som du skickar till oss när du gör beställningar på vår webbplats, anmäler dig till vårt nyhetsbrev eller deltar i eventuella tävlingar. De personuppgifter som du skickar till oss kan till exempel omfatta kontaktinformation, födelsedatum och betalningsinformation. Vi kan också komma att samla in vissa personuppgifter från externa partners såsom adressuppgifter från offentliga register och uppgifter om kreditvärdighet från kreditvärderingsinstitut, banker eller kreditupplysningföretag.

Hur använder vi dina personuppgifter?

  • Vi kan komma att använda dina personuppgifter för följande ändamål:
  • Vid bearbetning av beställningar och returer i vår webbshop
  • Vid sms-aviseringar om leveransstatus
  • Vid kontakter angående eventuella problem med din leverans
  • Vid korrespondens om frågor och övrig information
  • Vid utskick om erbjudanden i form av nyhetsbrev, då alltid med instruktioner om hur du kan avanmäla dig ifrån vidare utskick
  • Vid analyser av köpmönster för att ge relevanta erbjudanden och information
  • Vid bekräftelse av minimiålder som enligt lag gäller för att få handla online
  • Vid utannonsering av vinnare i tävlingar som vi arrangerar
  • Vid eventuella enkätutskick för att förbättra våra tjänster och erbjudanden.
  • Vid arbete som förhindrar missbruk eller annan olämplig användning av vår hemsida

Vi sparar dina uppgifter så länge som det krävs för att uppfylla ovanstående ändamål eller så länge som vi enligt lag är skyldiga att göra detta. Därefter raderas dina personuppgifter.

Vilka är dina rättigheter?

Du har rätt att när som helst begära information om de personuppgifter vi har om dig. Om dina uppgifter är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta, kan du begära att få dem rättade eller raderade. Vi kan inte radera dina uppgifter då det föreligger ett lagstadgat krav på lagring, som exempelvis bokföringsregler, eller när det finns andra legitima skäl till varför uppgifterna måste sparas, till exempel obetalda fakturor. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till att låta oss använda uppgifterna för marknadsföring genom att avanmäla dig från vårt nyhetsbrev. Du kan också kontakta oss genom att skicka brev, e-post eller ringa. Se kontaktuppgifter nedan.

Vilka kan vi komma att dela dina personuppgifter med?

För att vi ska kunna erbjuda ovannämnda tjänster och våra åtaganden gentemot dig som kund delar vi dina personuppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden för oss.
Personuppgiftsbiträden behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner och hjälper oss med IT-tjänster, betaltjänster, transporter och marknadsföring. Detta sker endast för ändamål för vilka vi har samlat informationen och endast till företag som kan lämna tillräckliga garantier gällande säkerhet och sekretess för personuppgifter.

Vi vidarebefordrar, säljer eller byter aldrig dina personuppgifter för marknadsföringsändamål till tredje part.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

För att dina personuppgifter som skickas till vår webbplats inte ska läsas av utomstående, krypteras all sådan information och skickas via en säker anslutning.

Cookies

En cookie (eller kaka) är en liten textfil som en webbplats sparar på besökarens dator. Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i en cookie kan också användas för att följa en användares surfande på webbplatser som använder samma cookie.

Måste jag tillåta cookies?

Denna webbplats använder cookies för funktionalitet som gör det möjligt att handla i webbutiken. Om du blockerar cookies kan du därför ej heller handla i webbutiken. Utan cookies kan du dock fortfarande titta på sidor och artiklar i butiken, men vissa funktioner kan bete sig oväntat.
Om du vill handla i butiken men inte vill att några cookies ska sparas på din dator när du stänger din webbläsare så kan du besöka sidan i privat läge. Detta läge kallas olika saker beroende på din webbläsare: "Inkognitofönster" (Chrome), "Privat fönster" (Firefox) eller "InPrivate-fönster" (Microsoft Edge). Alla cookies som satts under besöket i privat läge raderas då ifrån din dator när du stänger din webbläsare.

Hur använder vi cookies?

Denna webbplats använder cookies för att hantera artiklar i varukorgen, inloggning på "mina sidor" och för vissa funktioner som endast ska visas en gång per besökare. Om du stänger din webbläsare och senare kommer tillbaka till butiken så sparas dina inställningar och artiklar i varukorgen med hjälp av cookies. Vi använder även cookies för att kunna anpassa och göra information och marknadsföring så relevant som möjligt för dig.
Informationen om inloggning på "mina sidor" lagras i en så kallad sessionscookie och raderas därför när du stänger din webbläsare. Våra övriga cookies lagrar inte information för att identifiera dig.
Vi använder även cookies som statistikunderlag, till exempel för att se vilka artiklar samma besökare tittar på för att kunna erbjuda automatiska produktrekommendationer.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics och Ads som också sätter cookies, detta för att få en bild av hur våra besökare använder webbplatsen samt för vår marknadsföring. Dessa cookies innehåller inte heller identifierande information om vem du som besökaren är.